Valorar l’atenció rebuda en llengua catalana als comerços. Aquest és l’objectiu de la CatalApp, l’aplicació que ha presentat la Plataforma per la Llengua per ajudar els consumidors a conèixer la situació lingüística dels establiments abans d’anar-hi a comprar. L’aplicació és gratuïta i es pot descarregar a dispositius amb sistemes operatius Android i iOS. A través d’un mapa similar al d’una app GPS, els usuaris poden buscar l’establiment on vulguin anar a comprar per saber quina puntuació li han donat els consumidors en una escala de l’1 al 5. Si es registren, ells també podran valorar l’atenció rebuda en relació amb la presència de la llengua catalana. Concretament, la CatalApp té en compte tres aspectes: l’ús del català a nivell oral (atenció al client), escrit (retolació i textos) i virtual (espai web). Ho explica la directora de la plataforma, Neus Mestres.
L’aplicació geolocalitza més d’un milió i mig de comerços dels territoris de parla catalana. L’objectiu de la Plataforma per la Llengua és que la CatalApp vagi construint un mapa de la situació lingüística als comerços.
La posada en marxa de la CatalApp és “imprescindible”, segons la Plataforma per la Llengua, perquè les dades d’ús del català als comerços són molt “preocupants”.
Les dades que faciliten els estudis del Departament de Cultura assenyalen que només un 56% dels comerços de la demarcació de Barcelona tenen la retolació en llengua catalana, tot i que la llei estableix que és obligatori. A Tarragona la xifra encara és més baixa (un 56%), tot i que a Girona i a Lleida la salut de la llengua als comerços és molt més alta i la presència del català supera el 80% en els dos casos.