281 torderencs i torderenques més grans de 80 anys es beneficien, actualment, del servei de Teleassistència. És una prestació dels Serveis Socials que permet a la persona que l’utilitza comunicar-se les 24 hores del dia dels 365 dies de l’any amb un centre d’atenció, perquè en cas de necessitat (haver patit una caiguda, tenir una emergència mèdica…) pugui ser atesa de manera immediata. Consisteix en un penjoll de color blanc amb un botó vermell al centre i un dispositiu connectat a un telèfon fix. Així, si la persona prem el botó, es posa en contacte amb un equip de professionals que farà les gestions necessàries perquè rebi l’atenció que necessita. La coordinadora del servei de Teleassistència a Tordera, Mar Julià, explica com funciona i recorda que la persona que el tingui l’ha de portar sempre posat.
Quan algú sol·licita aquest servei, s’elabora una fitxa amb les dades de la persona, el contacte dels familiars més propers i, fins i tot, es pot deixar una còpia de les claus de casa a la Policia Local. Escoltem Mar Julià.
El servei de Teleassistència millora l’autonomia de la persona, afavoreix que pugui continuar en el seu domicili més temps (si no el tingués, estan sola, potser necessitaria un altre recurs) i facilita que es pugui comunicar amb l’exterior. Julià comenta els motius més habituals pels quals la gent gran prem el botó.
Per poder fer ús d’aquest servei cal complir una sèrie de requisits. Els detalla Susanna Martínez, treballadora social de l’Ajuntament de Tordera.
El servei de Teleassistència per a majors de 80 anys es pot tramitar a través dels Serveis Socials de l’Ajuntament, que és qui presta el servei a través d’un acord amb la Diputació de Barcelona. L’empresa que el fa efectiu és Tunstall Televida. L’import màxim que es pot pagar per tenir-lo són 8,43 euros. En aquest sentit, es demana una sèrie de documentació per calcular si hi ha copagament o no, en cada cas.