El projecte Escola Nova 21 ha fet públic el llistat d’escoles i instituts que participaran en aquest programa de renovació pedagògica, que són tots els que ho han demanat. En la llista, de 481 centres, hi figuren l’Institut Tordera i l’escola d’Hortsavinyà. El projecte Escola Nova 21, vol crear un “sistema educatiu avançat” fonamentat en el treball per competències. Més enllà de les competències i els sistemes d’avaluació d’aquestes, la proposta d’Escola Nova 21 vol definir altres aspectes com l’estructura de l’escola, amb una “organització al servei de l’aprenentatge”, els mètodes de treball en col·laboració a l’aula, o l’educació tenint en compte el factor emocional de l’alumne. La directora de l’Institut Tordera, Rosa Clar detalla com aplica el centre aquesta renovació pedagògica basada en reptes i projectes.
Una mostra de la feina que fan els centre del projecte Escola Nova 21 ha quedat recollida en el “30 minuts” titulat “Una altra escola”. Rosa Clar assegura que l’Institut Tordera aposta clarament per aquesta manera de treballar.
Per la seva banda, l’escola d’ Hortsavinyà també fa temps que treballa per adaptar-se a la metodologia que impulsa Escola 21. Segons el director del centre, Carlos López aquest any volen fer un pas endavant, aprofitant la singularitat de l’ escola rural.
L’escola d’Hortsavinyà compta amb 34 alumnes. Al desembre es faran públics els 30 centres que duran a terme el pla pilot amb la nova metodologia. Serà una mostra de la diversitat d’escoles i instituts del país.
El programa es desplegarà amb una cinquantena de xarxes locals, formada cadascuna per una desena de centres que treballaran de manera cooperativa. Seran els ajuntaments els que dinamitzaran aquestes xarxes. La Diputació de Barcelona farà una primera aportació de 150.000 euros a aquest pla d’innovació pedagògica i hi aportarà, sobretot, recursos humans.