L’Ajuntament treballa des de fa un any i de manera transversal en resoldre la problemàtica entorn de l’ocupació il·legal de pisos a Tordera. A prinicipis de 2014 es va tenir coneixement de l’arribada de famílies que ocupaven il·lícitament els pisos buits del municipi. Davant d’aquest fet i analitzada la situació, l’Ajuntament ha actuat des de les diferents àrees municipals i amb els mitjans que té a l’abast per eradicar aquesta pràctica. El protocol d’actuació davant d’aquests casos estableix, en primera instància i una vegada rebut l’avís dels veïns, la denúncia de delicte d’ocupació d’habitatge per part de la Policia Local. Aquesta denúncia s’envia al jutjat d’instrucció perquè en doni tràmit, l’avís al propietari sobre l’ocupació i la comprovació d’accés als serveis, pel qual també es dóna trasllat a les companyies de gas, llum i aigua en cas de l’ús il·lícit del servei. Segons la regidora de seguretat, Silvia Català hi ha oberta una investigació policial a l’entorn d’una suposada trama de negocis il·lícits relacionada amb l’ocupació d’habitatges. Fins al moment, una persona ha estat imputada per la seva presumpte relació amb la trama.
En aquest procés també intervenen els serveis socials de Tordera, que identifiquen els ocupants dels pis i n’estudien les necessitats bàsiques i la situació personal. En aquests casos, els serveis d’atenció social només actuen quan els criteris ho requereixen i en cap cas en aquells qui fan de l’ocupació un “modus vivendi”. Durant la Junta Local de Seguretat de divendres passat es va posar de manifest que amb aquestes mesures, juntament amb les sentències judicials de desnonament que han arribat de les denúncies interposades a principis d’any, s’ha aconseguit rebaixar en un 40% l’ocupació d’habitatges a Tordera des de finals d’estiu.
Paral·lelament, l’àrea d’Habitatge gestiona la cessió dels pisos buits -molts dels quals són propietat d’entitats bancàries- a la borsa d’habitatge social per tal que els ocupants paguin un lloguer assequible així com el cost dels serveis de l’habitatge i els casos en que es fa necessari un fraccionament dels rebuts.
Constatant que la resolució d’aquests casos és un procés lent, des de l’Ajuntament s’estan posant tots els mitjans per resoldre en breu aquesta situació tot donant sortida als casos reals de necessitat social i comptant amb la implicació conjunta de tots els agents que intervenen en el procés: administració, particulars, entitats bancàries, empreses de serveis, cossos de seguretat i organismes judicials.