L’any 2012, el Servei Català de Trànsit (SCT) es va adreçar a l’Ajuntament de Tordera per saber si estava interessat en realitzar un Pla Local de Seguretat Viària. El consistori local s’hi va adherir i, l’any passat, van signar el conveni totes dues parts.
Durant uns mesos del 2013, juntament amb la Policia Local, el SCT va realitzar un estudi de sinistralitat a tot el municipi, inclosos els veïnats i les urbanitzacions, però sense tenir en compte les carreteres d’enllaç amb aquests últims sectors. L’estudi es basa amb dades dels anys 2009 a 2012. La regidora de seguretat, Sílvia Català, destaca la davallada en el nombre d’accidents i comenta algunes dades curioses respecte als dies de més sinistralitat a Tordera.
Una dada important és que, entre 2003 i 2012, la població de Tordera va créixer un 50% i la flota de vehicles ho va fer en un 48%, gairebé en el mateix percentatge. Ara bé, encara és més rellevant el creixement pel que fa a número de motos, ja que en aquest interval de 9 anys van créixer un 132% (es va passar de 644 motos a gairebé 1500).
L’estudi del SCT també recull els punts del municipi amb més accidents, els motius i com es podria millorar la situació. Un d’aquests és l’encreuament dels carrers Girona i Mas Martí. L’Ajuntament ja fa temps que controla aquest punt. A més, el Pla Local de Seguretat també destaca dos punts on no s’han produït accidents entre el 2009 i el 2012, però que hi ha el risc imminent que n’hi hagi algun. També s’hi actuarà amb les diverses recomanacions.
Un altre aspecte al qual fa referència el pla és a les mancances d’accessibilitat. Voreres estretes, pals a les voreres, llocs on no hi ha voreres, baranes que es van posar per seguretat en voreres estretes i que en dificulten encara més l’accés… entre altres.
Ara bé, un tema que preocupa a l’Ajuntament és la visibilitat i els estacionaments, als quals el pla també en fa referència. Sílvia Català s’hi refereix a través d’un exemple.
Pel que fa a la senyalització, la vertical és força correcta. En quant a la horitzontal, l’estudi destaca una sèrie d’actuacions. Algunes es podran fer ràpidament, d’altres són a llarg termini i s’aniran arreglant a poc a poc.
I una de les mesures que s’ha aplicat força des de fa uns anys són els giratoris. Sílvia Català assegura que és una solució, però que no sempre fan la funció que haurien de fer, que és que tot l’accés a la rotonda redueixi pràcticament a 0km/h la velocitat. Assegura que s’ha assolit l’objectiu, però que s’intentarà millorar amb algunes indicacions del pla de seguretat. A més, diu que de moment no s’han plantejat posar cap radar mòbil al municipi.
Català ens detalla els objectius del Pla Local de Seguretat Viària a partir d’ara.
Properament es crearà una junta de seguiment d’aquest pla i al llarg dels propers quatre anys s’haurien d’aplicar les prescripcions diferents prescripcions que recull, tenint en compte la prioritat o urgència i el cost econòmic.