Fa quatre anys que Tordera va modificar l’ordenança municipal de civisme per prohibir la prostitució al voral de la carretera. Les dones que oferien serveis sexuals a la N-II s’havien convertit ja en un element més del paisatge del municipi i, malgrat l’aprovació d’aquesta nova ordenança, els primers resultats no van fer canviar gens aquesta situació.
Des de fa uns mesos, però, la situació ha donat un tomb, segons informa la Policia Local. Asseguren que actualment només queda un punt conflictiu, al costat de l’antic escorxador, i que la major presència de Policia Local i Mossos d’Esquadra ha influït en reduir “considerablement” el nombre de prostitutes. També s’han tancat alguns accessos a vorals i zones on, habitualment, s’oferien serveis sexuals.
Els esforços es concentren ara en minimitzar la presència de dones als vorals d’accés a la urbanització Terra Brava, un punt altre conflictiu que, a més, genera les queixes dels veïns. Segons dades de la Policia Local, aquí s’havien arribat a concentrar fins a set prostitutes, a peu de la N-II. Actualment els cossos de seguretat tenen detectada la presència d’una única dona “i no de forma continuada”.
En el cas de Tordera, del total de multes que es posen, però, s’acaben cobrant molt poques. Les que són competència de la Policia Local són les derivades de l’aplicació de l’ordenança de civisme i, d’aquestes, durant l’any 2012 només es van cobrar el 29% de les sancions: 62, d’un total de 212 multes. Aquest 2013 la tendència és la mateixa i, fins al mes de juny, s’han posat 53 multes i s’han cobrat 11, un 21%.
Fa uns mesos, l’alcalde de Tordera, Joan Carles Garcia plantejava que els problemes de seguretat, imatge i salut de les prostitutes no se solucionen amb ordenances municipals, sinó que cal anar més enllà, amb una llei que abordi la qüestió de la prostitució a tot el país.
Aquestes dades coincideixen amb l’informe que, fa pocs dies, va fer públic el Departament d’Interior, en el que s’apuntava una “davallada significativa” del nombre de prostitutes a les carreteres. En el conjunt de Catalunya la seva presència s’hauria reduït a la meitat entre juny del 2012 i juny del 2013, coincidint amb el primer any d’aplicació de l’Operació Voral, una nova multa administrativa que sanciona l’ocupació del voral de les carreteres per realitzar-hi usos i activitats no compatibles amb la seguretat viària.