La participació supera el 54% a Catalunya i arriba al 71% a Tordera, on 18 dels 25 vots emesos han estat nuls seguint la crida de Revolta Pagesa
Les eleccions agràries del 2026 han deixat un escenari de canvi i malestar dins del sector. A Catalunya, la participació s’ha disparat gairebé vint punts respecte als anteriors comicis i ha arribat fins al 54,78%, en un moment especialment delicat marcat pel debat sobre l’acord amb Mercosur i les negociacions amb el Govern.
Tot i revalidar la victòria, Unió de Pagesos ha registrat una lleugera davallada en la seva representació. Un dels elements més destacats ha estat el 20% de vot nul a nivell català, resultat de la crida impulsada per Revolta Pagesa, que demanava no donar suport als sindicats agraris actuals.
A Tordera, les dades encara són més significatives. De les 35 persones cridades a votar, ho han fet 25, el que representa una participació del 71%. D’aquests, 18 vots han estat nuls, 6 han estat per a Unió de Pagesos i 1 per a Assemblea Pagesa.
El regidor de Medi Rural, Xavi Pla, ha qualificat els comicis d’històrics. Segons ha explicat, “la forta participació, que ha passat del 30% a més del 50%, i el fort malestar evident del sector” són els dos grans titulars de la jornada.
Pla assegura que aquesta mobilització demostra que “estan passant coses dintre dels sindicats que representen el sector agrari” i que el sector “necessita canvis”. També ha destacat la irrupció de noves maneres de fer, reflectides en l’increment del vot nul.
“el sector necessita canvis”
Pel que fa al context, el regidor ha advertit que el tractat amb Mercosur pot afectar greument sectors com l’arròs del Delta, la carn de boví —especialment rellevant a Tordera—, els cítrics, la fruita i la mel. Una situació que, segons diu, està generant un fort malestar.
Finalment, Pla ha remarcat que els resultats interpel·len les administracions i que caldrà que la Generalitat, l’Estat i la Unió Europea donin resposta als reptes que planteja la pagesia catalana en aquest nou escenari.

