El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) fa aturar les obres de perllongament de l’autopista C-32 entre Tordera i Lloret de Mar (Selva). La interlocutòria emesa posa el focus en el nou estudi d’impacte ambiental que va permetre començar els treballs previs sobre terreny, amb tales d’arbres al paratge del Vilar i en altres zones.
El TSJC estima parcialment les demandes dels ecologistes i conclou que aquest estudi ambiental, que avala el traçat escollit pel Departament de Territori, té deficiències. Entre d’altres, perquè no s’ajusta a allò que marca la Llei del Canvi Climàtic. Per això, el TSJC suspèn cautelarment “l’executivitat” d’aquests tràmits administratius. Això suposa que ‘de cap manera’ les obres puguin continuar, perquè si s’acabés fent el perllongament i la sentència tombés el projecte, no es podria desmantellar la carretera que ja s’hauria construït.
Ha especificat que l’estudi ‘no sembla complet ni suficient’ segons l’avaluació ambiental tècnica que exigeix la Llei del Canvi Climàtic en l’article 21.2. Per això creuen que el projecte que vol tirar endavant el govern català podria ser ambientalment inviable. En concret, el tribunal ha matisat que no hi ha informació sobre l’adequació del projecte als objectius de mitigació de l’emissió de gasos amb efecte hivernacle o a la seva neutralització. Tampoc veuen suficient informació que garanteixi que la infraestructura superi els impactes del canvi climàtic.
L’entitat impulsora del recurs, Aturem la C-32, s’ha mostrat contenta amb la decisió del TSJC. Segons que expliquen en un comunicat, els seus membres continuaran ‘fent pedagogia’ en contra d’una carretera que ‘no es sosté per enlloc’. A més, en el comunicat també han recordat que ja fa mes d’un més que diversos voluntaris intentaven aturar les tales d’arbres que estaven fent els operaris a través d’accions de ‘resistència ciutadana al bosc’.
Per altra banda, la diligència publicada pel TSJC també fa referència a alguns defectes de l’informe d’impacte ambiental en relació a la justificació de la capacitat hidràulica dels viaductes de la carretera projectada pel govern. De fet, considera que no s’ha estudiat quina capacitat d’aigua podrien absorbir els viaductes en períodes de retorn de 10, 100 i 500 anys. També troben a faltar saber si les obres ocupen terrenys inundables o no.
De fet, la diligència fa referència a algunes deficiències del projecte que ja va apuntar l’Agència Catalana de l’Aigua en un informe el 2015, però que en un nou document del 2018 encara no s’havien resolt. Segons el tribunal, aquesta manca d’informació no pot ‘prevaldre sobre els interessos de tercers’ com pot ser una millora en la mobilitat a la zona durant els mesos d’estiu.
La paralització de l’obra comporta que la Generalitat haurà d’ordenar als operaris que abandonin les tales d’arbres que estaven fent aquests dies al paratge Vilar de Lloret de Mar. Es tractava d’unes obres prèvies a l’execució del projecte, però que s’hauran d’aturar igualment per la decisió del tribunal de suspendre l’impacte ambiental.