La Generalitat i Forestal Catalana actuen per preservar aquesta espècie amenaçada, afectada per la pèrdua d’hàbitat i les actuacions humanes.
Des de fa anys, la població de cistos de Limifolius (coneguts com a estepa d’Arenal) al Parc del Montnegre i el Corredor (zones de Palafolls, Tordera i el bar del Mont Negre) està en declivi. Aquesta planta, que necessita molta llum solar i viu en marges de camins o zones obertes, ha desapareixent progressivament a causa del tancament de l’hàbitat i, de vegades, per desbrossaments accidentals durant tasques de manteniment. Per revertir la situació, Berta Capellà, tècnica de conservació del parc, explica que la Generalitat de Catalunya, en col·laboració amb Forestal Catalana, va iniciar un projecte de recuperació.
“Vam plantejar agafar llavors de plantes de la zona per fer un planter a Breda”
Amb èxit en la germinació, aquest any s’ha dut a terme un reforç poblacional, plantant nous exemplars en zones properes —però no idèntiques— a les originals per evitar danys.
Abans de la plantació, es va preparar el terreny: s’hi van obrir espais per assegurar insolació i es van instal·lar estaques de fusta per protegir les noves plantes. Com que s’apropa l’estiu sec, s’han programat regs addicionals amb suport de l’ADF local per garantir la supervivència. Aquesta acció, acompanyada d’un seguiment continuat, pretén assegurar la supervivència d’una espècie clau per a la biodiversitat de la zona. Les autoritats confien que les mesures permetin mantenir aquesta població amenaçada, símbol de l’equilibri ecològic del parc.
