Una enquesta de la Diputació revela un augment de la marca blanca i un descens dels productes ecològics, mentre la compra online guanya pes
Els llars de les comarques de Barcelona destinen una mitjana de 420 euros al mes en la compra domèstica, una xifra que ha augmentat gairebé un 20% en els últims cinc anys. Aquesta és una de les dades destacades de l’Enquesta d’Hàbits de Consum i Compra 2024 de la Diputació de Barcelona, que també revela canvis en les preferències dels consumidors: ha crescut l’adquisició de productes de marca blanca, mentre ha disminuït l’interès pels aliments ecològics i de proximitat.
Els ciutadans valoren amb un 7 sobre 10 l’oferta comercial del seu municipi, i tres de cada quatre compres d’alimentació es realitzen al mateix barri on resideixen. Pel que fa al producte fresc, un 34% s’adquireix als mercats municipals, tot i que també augmenta la compra directa al pagès o productor, així com en mercats setmanals.
Aquests canvis porten les administracions a adaptar-se per mantenir atractiu el comerç de proximitat. Sergi Vilamala, gerent dels Serveis de Comerç de la Diputació, assenyala que és clau entendre aquestes dinàmiques per potenciar el consum local en un context de transformació dels hàbits.
“com administració hem d’ajudar als ajuntaments”
L’estudi, realitzat a més de 7.300 responsables de la compra, mostra altres tendències: Els homes participen més: ja s’encarreguen de la compra 4 de cada 10 llars; El 60% de les famílies utilitza elements reutilitzables, com bosses de tela i Puja la compra online: tant d’alimentació fresca com de roba.