Els investigadors expliquen que la humitat de la vegetació és un indicador molt útil per anticipar el risc d’incendi
El Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals, CREAF, ha presentat ForestDrought, una nova plataforma que permet conèixer gairebé en temps real la humitat de la vegetació i del sòl per millorar la prevenció i la gestió dels incendis forestals.
L’eina, que s’actualitza diàriament, mostra l’estat hídric dels boscos de la península Ibèrica i les Illes Balears durant els darrers 365 dies. Segons les dades actuals, a Catalunya les zones amb una vegetació més seca es concentren al Maresme, el Vallès Oriental i Occidental i l’interior de les comarques gironines, especialment la Selva, el Gironès i la Garrotxa.
Els investigadors expliquen que la humitat de la vegetació és un indicador molt útil per anticipar el risc d’incendi. Combinat amb dades de temperatura, precipitació i altres variables, permet obtenir models de predicció més precisos que els utilitzats fins ara. Joan Pino és el director del CREAF i catedràdic d’Ecologia de la UAB.
“la gestió del boscos és prioritari”
El CREAF atribueix aquesta pèrdua d’humitat a les altes temperatures registrades durant les darreres setmanes, que han reduït les reserves d’aigua del sòl després d’una primavera especialment plujosa.
La plataforma forma part d’un estudi publicat a la revista científica New Phytologist i integra dades meteorològiques i forestals de diferents organismes per facilitar el seguiment de l’estat dels boscos.

