Les concessions de diverses autopistes catalanes van acabar l’any passat i ara les administracions estan passant comptes amb les empreses que fins ara les gestionaven. A la C-31, la C-32 i la C-33, de la Generalitat, que ja ha abonat 94,1 milions a Abertis per compensar inversions fetes i altres deutes.
Segons acord de Govern del passat 21 de desembre, el consell executiu va habilitar el Departament de Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori per transferir aquests recursos a Abertis. Ja ho ha fet “en concepte d’abonament a compte dels saldos de compensació final que puguin correspondre pels diferents convenis signats de modificació de la concessió per a la construcció, la conservació i l’explotació de les autopistes Montgat-Tordera (C-31/C-32) i Barcelona-Montmeló (C-33), en el marc de la liquidació del contracte de concessió.”
65,8 milions van destinats a compensar el conveni del Maresme pel qual Abertis es comprometia el 2010 a construir la connexió de la C-32 des de Tordera fins a Lloret de Mar (que no s’ha fet), a banda d’altres millores a la via. El Govern es va comprometre a compensar econòmicament Abertis si no tenia lloc l’increment de trànsit que aquella obra preveia, el qual no s’ha produït perquè l’obra no s’ha fet. Als retards en validar el projecte per part de l’executiu, s’hi va afegir després que el TSJC el va aturar pel seu impacte ecològic, motiu pel qual encara no s’ha realitzat. Amb els 94,1 milions, la Generalitat compensa Abertis per les obres que sí ha fet i les expropiacions ja pagades, però l’empresa voldria cobrar tot el trànsit que finalment no hi ha passat, cosa que elevaria la factura en més de 250 milions respecte allò ja pagat.