L’objectiu de l’actuació és desburocratitzar la gestió de les baixes a l’atenció primària
Els hospitals de Calella i Blanes de la Corporació de Salut del Maresme i la Selva (CSMS) han començat a desplegar la gestió de les incapacitats temporals (IT) dels pacients que requereixen ingrés hospitalari des del mateix centre, amb l’objectiu de desburocratitzar la gestió de les baixes a l’atenció primària, que és des d’on es realitzaven fins ara.
Aquesta mesura beneficia la població en edat laboral i el canvi permet agilitzar els processos, disminuir el nombre de contactes a l’atenció primària per gestions d’aquest tipus i millorar l’experiència del pacient i el seu entorn. Actualment, el 18% de les IT generades a la Regió Sanitària de Girona són per ingrés hospitalari.
La tramitació de l’IT ja s’inicia al mateix hospital i es realitza als pacients que estan hospitalitzats, tant si han ingressat per urgències, com si tenien programat l’ingrés.
Els centres ja estan preparats informàticament i la gestió es du a terme des del servei d’Admissions. Un cop feta la tramitació de l’IT els pacients reben la baixa a través de La Meva Salut i s’estalvien desplaçaments dels familiars al centre d’atenció primària per gestionar-la.
Si al cap de 7 dies –comptant des del primer dia que va faltar a la feina- el pacient encara continua ingressat, es genera un comunicat de confirmació de manera automàtica, el qual té una validesa de 14 dies. Totes les altes, així com posteriors comunicats de confirmació que siguin necessaris es faran des d’atenció primària.
Tant la baixa com el primer comunicat es poden descarregar immediatament des de La Meva Salut.
A Catalunya, la gestió de les IT des dels hospitals va començar en forma de pla pilot a principis de febrer a l’Hospital Parc Taulí i progressivament s’està desplegant a altres centres hospitalaris. En el conjunt de Catalunya es preveu estalviar entre 180.000 i 324.000 visites anuals a l’atenció primària, segons el volum de població activa que genera un ingrés hospitalari.