Per franja d’edat, convé destacar que la franja que registra el nombre més elevat de persones mortes a causa d’accidents és la de 55 a 64 anys, en concret amb 31 morts
El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que fins al 31 de desembre de 2022, 157 persones han mort en 142 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya. El 2019, abans de la pandèmia, van perdre la vida 175 persones en 161 sinistres mortals. Això indica un descens aquest 2022, respecte el 2019, del 10,3% en el nombre de víctimes mortals. Pel que fa al accidents mortals, es registra una reducció del 11% respecte al 2019.
D’altra banda, el conjunt de persones mortes o ferides greus aquest 2022 a les carreteres catalanes han estat 865, un 9% menys que el 2019, quan n’hi van haver 953. El nombre d’accidents mortals o greus també s’ha reduït un 13% en comparativa amb el 2019 (de 698 a 800).
Fins al 31 de desembre, el 76% de les víctimes mortals registrades són homes (119) i el 24% són dones (38). D’entre els 119 homes morts en accident de trànsit, 102 eren conductors, 3 passatgers i 14 eren vianants. Pel que fa a les dones, 18 eren conductores, 15 eren passatgeres i 4 eren vianants.
Per franja d’edat, convé destacar que la franja que registra el nombre més elevat de persones mortes a causa d’accidents és la de 55 a 64 anys, en concret amb 31 morts (+55% respecte 2019), seguida dels que tenen entre 35 i 44 anys, amb 30 morts (+30,4% respecte 2019). Són les dues franges on hi ha hagut un augment de mortalitat respecte 2019, junt amb els joves de 15 a 24, que han passat de 18 a 22 morts. A la resta de franges, per contra, hi hagut reduccions en el nombre de morts.
Pel que fa als col·lectius vulnerables, aquest 2022 han mort a la xarxa viària catalana un total de 42 motoristes, 8 ciclistes i 18 vianants. A més, un usuari de VMP també va perdre la vida aquest 2022 a les carreteres(tot i que aquests vehicles de mobilitat personal com els patinets elèctrics tenen prohibida la circulació per la xarxa viària interurbana). En conjunt, les víctimes de col·lectius vulnerables representen el 44% del total de morts a la carretera. Amb tot, hi ha hagut una víctima menys que el 2019.
Pel que fa als motoristes, cal destacar que hi ha hagut una reducció en el nombre de víctimes mortals. Si ho comparem amb el 2019, el nombre de motoristes morts s’ha reduït un 14,3%, ja que aquest 2022 han perdut la vida 7 motoristes menys que l’any de referència, quan van perdre la vida 49 motoristes (l’any passat van ser 48). Amb tot, el 2022 s’ha mantingut la tendència de més sinistralitat d’aquest col·lectiu en mesos de bon temps (abril, maig, juliol i setembre sumen més de la meitat del total de motoristes morts). A més, cal destacar que quasi la meitat dels motoristes morts (46%) han patit el sinistre sols, sense la intervenció d’un altre vehicle.
El col·lectiu dels vianants, però, tanca el 2022 amb una mortalitat elevada (18), amb 6 víctimes més que al 2019 -el que suposa un increment del 50%- i 3 més respecte l’any passat. A la demarcació de Tarragona és on més ha pujat la mortalitat d’aquest col·lectiu (6) respecte el 2019 i 2021, amb 4 morts i 3 morts més, respectivament. Convé remarcar també que l’AP-7 concentra quasi la meitat dels vianants morts (9 dels 18). En el cas dels ciclistes, amb 8 víctimes mortals, la sinistralitat minva molt lleugerament si ho comparem amb el 2019 (amb 9 ciclistes morts), però puja si ho comparem amb l’any passat (amb 4 víctimes mortals).La demarcació de Barcelona aglutina la majoria dels accidents mortals amb ciclistes implicats (6 dels 8 morts).