Tordera disposa d’una Oficina Itinerant per atendre els casos de vulnerabilitat energètica


L’elevat cost de l’energia vinculat, sovint, a la manca d’eficiència energètica dels habitatges està abocant moltes persones a situacions de vulnerabilitat. És a dir, a la impossibilitat de pagar les factures energètiques que els permetrien mantenir la llar en unes condicions adequades de temperatura (18ºC a l’hivern i 25ºC a l’estiu). Per fer-hi front, el Consell Comarcal del Maresme ha creat l’Oficina Itinerant d’Atenció a la Vulnerabilitat Energètica. Es tracta d’una prova pilot que té com a objectiu reduir aquestes situacions en els 25 municipis de la comarca de menys de 20.000 habitants. L’Oficina, que ha entrat en funcionament aquesta setmana, es desplega pel territori amb 11 punts d’atenció per evitar els mínims desplaçaments de les persones usuàries. Aquests es troben ubicats a Montgat, Cabrera de Mar, Vilassar de Dalt, Dosrius, Caldes d’Estrac, Canet de Mar, Arenys de Mar, Calella, Malgrat de Mar, Tordera i a les instal·lacions del Consell Comarcal (Mataró). Olga Lara, directora de l’àrea de Benestar Social del Consell Comarcal del Maresme explica els objectius de la mesura.

Olga Lara 1

Cadascuna d’aquestes oficines funciona en dies i horaris diferents i l’atenció es fa exclusivament amb cites concertades prèviament. Inicialment, les persones usuàries són exclusivament les derivades pels serveis socials municipals.

Quan arriba un usuari, l’Oficina realitza una diagnosi de la despesa, costums i hàbits energètics de la unitat familiar i, en funció del cas, estableix un pla d’actuació que pot passar per la modificació dels contractes amb les companyies asseguradores, la negociació per al pagament dels deutes, la gestió dels talls de subministrament, l’aplicació de millores d’eficiència energètica a la llar, la implantació de mesures estalviadores de baix cost… El valor afegit, però, és el procés que duen a terme els professionals d’acompanyament, educació i apoderament per aconseguir un canvi d’hàbits energètics i de defensa dels drets de la persona consumidora. Ho explica Olga Lara, en declaracions a Ràdio Arenys.

Olga Lara 2

La pobresa energètica, conjuntament amb l’accés a l’habitatge, la precarització del mercat laboral i l’increment de problemes de salut mental són les principals circumstàncies que aboquen la població a situacions de vulnerabilitat, segons s’ha constatat a la primera fase de l’estudi sobre la pobresa i vulnerabilitat social al Maresme que ha encarregat el Consell Comarcal al Centre d’Estudis Demogràfics de la Universitat Autònoma de Barcelona.