Les Ràdios Locals compten amb un 80% de personal no remunerat i voluntari, segons un estudi del CAC


Un l’estudi elaborat pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) sobre la comunicació local al Principat posa de manifest que els canals de televisió local només ocupen la meitat de l’espai disponible a l’espectre radioelèctric. Dirigit pel catedràtic de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) Emili Prado, l’informe certifica que dels 96 canals d’emissió de TDT assignats a les televisions locals, només n’emeten 50. Amb el document presentat aquest dilluns, el CAC certifica el context econòmic advers d’uns mitjans que compten amb pressupostos modestos i plantilles reduïdes, especialment en el cas de les 291 ràdios locals, que compten amb un 80 % de personal no remunerat i voluntari. Aquests és el perfil de Ràdio Tordera, que compta amb una plantilla de 3 treballadors a jornada completa i una mitja jornada i un total de 70 voluntaris. L’estudi apunta que a les televisions locals la majoria dels treballadors reben un sou per la seva feina i tan sols un 20 % dels contractes són temporals. Per fer front a aquesta situació, el CAC ha recomanat als mitjans més propers al territori que apostin pel “contingut propi” i fomentin les iniciatives de distribució per internet i a través de plataformes de vídeo sota demanda. La presidenta de la Diputació de Barcelona, Mercè Conesa, ha remarcat que «és fonamental que a través de la comunicació local es pugui fixar la població al territori».

estudi cac

Durant la presentació de l’estudi s’ha posat en relleu que el futur dels mitjans de proximitat passarà per internet i les tecnologies OTT, que resulten més econòmiques que l’emissió per mitjans tradicionals. A més, s’ha destacat el potencial de les xarxes socials i el paper que poden tenir els mitjans locals en l’educació en comunicació local. L’estudi també inclou propostes per aprovar un nou mandat marc i per impulsar la formalització de contractes programes amb els mitjans públics, per tal de concretar les missions de servei públic i adaptar-les al nou entorn comunicatiu, així com elaborar un nou mapa de demarcacions per a les televisions locals. Finalment, proposa avançar en els sistemes de mesurament de les audiències, així com combatre les emissores sense títol habilitant.